متا تگ توضيحات يکي از مهم ترين متا تگ هاي سئو مي باشد. نحوه نوشتن توضيحات متا (meta description) به صورت کاملا بهينه، امري بسيار مهم در مباحث آموزش سئو مي باشد که در اين مقاله به بررسي آن مي پردازيم.
در سال 2016، Christopher Ratcliff دستورالعملي فوق العاده درباره متا تگ توضيحات در سايت Search Engine Watch نوشت.
بيشتر مطالب آن مقاله هنوز هم مفيد و قابل استفاده است. مثال هاي خوب و بدي که Chris بررسي کرده بود هنوز عالي هستند و حتي بعد از گذشت دو سال، يکي از بهترين گزينه ها براي نوشتن متا تگ توضيحات، مراجعه به نکات مطرح شده در همين چک ليست است.
چک ليست بهينه سازي متا تگ توضيحات
اما اين حوزه هم مثل کل دنياي جستجوي اينترنتي دائم در حال تغيير است. کپي رايترها (copywriters) و بازاريابان سئو بايد هميشه در حال هماهنگ شدن با شيوه نمايش SERP باشند که دائماً براي نمايشگرهاي انواع سيستم هاي مختلف تکامل پيدا مي کند و همچنين به الگوريتم گوگل که مرتباً تقويت مي شود توجه داشته باشند.
روش نمايش متا تگ ديسکريپشن در گوگل هر روز بيشتر از قبل غير قابل پيش بيني مي شود. در حال حاضر ممکن است بين نتايج مختلف نمايش داده شده، اختلافات بسيار زيادي از نظر حداکثر طول تگ description بينيم. گاهي هم ممکن است گوگل به صورت خودکار متا توضيحات را اصلاح و يا اصلاً تگ description جديدي توليد کند. با ظهور قابليت هايي مانندanswer box گوگل و carousel گوگل، امروزه حتي شاهد SERP هايي با توضيحات بسيار کمتر هستيم.
اجازه دهيد با چند مثال، بهترين شيوه نوشتن متا تگ ديسکريپشن در سال 2018 را بررسي کنيم.
متا تگ توضيحات چيست؟
متا تگ description قطعه متن کوتاهي است که در HTML صفحه وب درج شده است.
تگ meta description خوب، معمولاً درباره اطلاعاتي که در تگ عنوان وجود دارد توضيحات بيشتري ارائه مي کنند و هدف آن ترغيب کاربر براي کليک کردن است. متا تگ description ممکن است محتواي صفحه مربوطه را براي کاربر شرح دهند:
گاهي اوقات هم توضيحات کلي تري درباره سايت ارائه مي دهند:
و در مورد محصولي از يک برند خاص، ممکن است شامل توضيحاتي کلي درباره آن برند باشند:
تگ meta description را معمولاً به صورت متن خاکستري که در صفحه نتايج جستجو، زير URL نمايش داده مي شود مي بينيم. هنگام به اشتراک گذاري صفحات در شبکه هاي اجتماعي مانند توييتر و فيس بوک هم تگ meta description ظاهر مي شوند.
در ضمن مي توان تگ meta description را اختصاصاً براي فيس بوک يا توييتر بهينه سازي کرد (به ترتيب با استفاده از نشانه گذاري Open Graph و يا Twitter Cards).
اندازه قابل قبول تگ description هميشه در حال تغيير است
تا همين اواخر، روش کار استاندارد گوگل اين بود که محدوديتي نسبتاً قابل پيش بيني براي طول متا تگ description در نظر بگيرد. همانطور که در آخرين بند مطالب Chris خوانديم، معمولاً مي توان انتظار داشت که توضيحات از حدود کاراکتر 135 تا 160 به بعد حذف شوند. ولي حالا ديگر چنين قانوني وجود ندارد:
در SERP هاي فوق (براي عبارت “best baby led weaning foods”) متا توضيحي براي Netmums به طول حدود 330 کاراکتر مي بينيم و توضيحات کوتاهتري هم هستند که کم و بيش همان طول کلاسيک 135 تا 160 کاراکتر را دارند.
از اين مثال ها مي توانيم نتيجه بگيريم که الگوريتم گوگل مفيد بودن متا تگ description را ارزيابي مي کند، و اگر احتمال بدهد که يک متا توضيح مي تواند پاسخي براي سؤال کاربر داشته باشد، مقدار بيشتري از آن را نمايش خواهد داد.
در مثال هاي بالا نتيجه مربوط به Mother & Baby را هم مشاهده مي کنيم که نويسنده آن را بر اساس همان محدوديت 135 تا 160 کاراکتري نوشته است. به نظر من Mother & Baby در بين تگ meta description بالا بيشتر از همه متقاعد کننده هم هست و بيش از ساير مثال ها وسوسه ام مي کند که رويش کليک کنم. ولي در کل اين صفحه نتايج به وضوح نشان مي دهد که در حال حاضر بازاريابان مي توانند گزينه توضيحات طولاني تر را هم امتحان کنند.
تفاوت بين موبايل و دسکتاپ
اما در مورد نتايج جستجو در تلفن هاي همراه که صفحه نمايش کوچکتري دارند، آيا گوگل درباره طول متا تگ description سخت گيرتر است؟ آيا مي توان مطمئن بود که موتور جستجو مي خواهد بيشتر فضاي موجود را به لينک ها و عناوين اختصاص دهد؟
بياييد همان نتايج جستجوي بالا را با نحوه نمايش آنها در SERP هاي تلفن همراه مقايسه کنيم.
پاسخ کوتاه اين است: حداقل در مورد اين جستجوي خاص، بين صفحه نمايش موبايل و دسکتاپ تفاوت زيادي در نحوه نمايش متا تگ description توسط گوگل وجود ندارد.
البته بايد توجه داشت که بررسي ما فقط شامل جستجوي يک عبارت، در يک حوزه خاص، و فقط در چند پلتفرم (تلفن همراه و دسکتاپ) است؛ ولي با همه اينها مي تواند بسيار کمک کننده باشد. دو مورد از متا تگ توضيحاتي که در SERP هاي دسکتاپ بيشترين اندازه را داشتند، در تلفن همراه نيز همان اندازه را دارند.
اما قطعاً نمي توان گفت که گوگل در مورد SERP سيستم هاي همراه و دستي (handheld) اصلاحاتي انجام نمي دهد.
در مورد Mother & Baby (که خيلي خوب هم نوشته شده) تنها چند کاراکتر (شامل کلمات “finger friendly. Say no more, we’ve got all the answers, including”) حذف شده است. با مطالعه کد منبع مي توانيم بهتر به نحوه کار گوگل پي ببريم.
در اين مورد، گوگل درباره حذف قسمت انتهايي متا تگ توضيحات نشانه گذاري شده بسيار هوشمندانه عمل مي کند تا کفه ترازو به سمت قسمتي از متن صفحه باشد که تعدادي کليدواژه را در بر دارد. اين کار هم در دسکتاپ، و هم با شدت کمي بيشتر در تلفن هاي همراه انجام مي شود.
اما قانون کار به اين سادگي نيست که بگوييم در تلفن همراه توضيحات بايد کوتاه تر باشند. همانطور که در مثال هاي قبلي ديديم، اگر متا تگ description برخي عبارات کليدي مرتبط را در بر داشته باشند و يا بتوانند به سؤال کاربر پاسخ دهند، گوگل حتي در تلفن همراه هم اسنيپت هاي طولاني تري را نمايش خواهد داد.
متا تگ description در عصر rich features
مشخص است که توانايي گوگل در تشخيص هدف کاربران دائماً در حال بهبود است.
الگوريتم گوگل قبل از تصميم گيري درباره اينکه چه مقدار از طول اسنيپت توضيحات را نمايش دهد، درباره هدف کاربر قضاوت مي کند. اما اين امکان هم وجود دارد که تصميم بگيرد rich feature هاي زيادي را در SERP بگنجاند: answer box گوگل، نمودارهاي حاوي اطلاعات و همچنين برخي اجزا در داخل و اطراف خود تگ meta description، مثلاً امتيازدهي ستاره اي و …
همانطور که چندي پيش در مقاله اي درباره ديده شدن (visibility) در SERP هاي امروز توضيح داده ام، نمايش اين rich feature ها توسط موتور جستجو بستگي به کيفيت نشانه گذاري محتواي شما دارد.
نکته جالب توجه اين است که هنوز هم تگ meta description اهميت فوق العاده اي براي تمام rich feature هاي موجود در SERP ها دارند. در واقع با توجه به تمايل گوگل به نمايش توضيحات طولاني تر، حتي مي توانيم بگوييم که توضيحات 300 کاراکتري که خوب طراحي شده باشند هم مي توانند ديده شدن و نيز نرخ کليک (CTR) شما را بهبود بخشند.
گوگل هر روز هوشمندتر مي شود، اما زماني بهترين کارايي را خواهد داشت که محتواي ما به خوبي نوشته و نشانه گذاري شده باشد. رمز موفقيت در تعادل مناسب است، يعني مطمئن شويد که نشانه گذاري تان توجه اسپايدرها (spiders) را به سمت اطلاعات مرتبط در صفحه شما جلب مي کند، و تگ description تان براي کاربر مفيد است.
قضاوت نهايي با گوگل است و شايد بر اساس هدف کاربر، به اين نتيجه برسد که بخش هاي ديگري از محتواي سايت مفيد تر است، و در نتيجه يک اسنيپت اصلاح شده را نمايش دهد. و اگر ما با زحماتي که براي سئوي درون سايتي (onsite SEO) مي کشيم، اين گزينه را در اختيارش قرار داده باشيم، کاربران بهترين نتايج را تجربه خواهند کرد.
درباره این سایت